„Респектира качеството на селектираните спектакли" Автор на материала Вела Лазарова Фотограф Вела Лазарова Дата на публикуване 08.04.2024 11:41:53 Дата на обновяване 08.04.2024 11:41:53 Брой прочитания : 203 пъти Коментари, коментирай първи Принтирай Изпрати email × Аглика живее и работи в румънския Клуж Аглика Стефанова-Олтеан: театровед, председател на журито на „Соло Акт 2024": Д-р Аглика Стефанова-Олтеан е театрален историк и критик. Завършва театрознание в НАТФИЗ и магистратура по лингвистика към Висшето училище за социални науки (EHESS) в Париж. Защитава дисертация на тема „Мелодрамата през погледа на теорията“ към БАН, в която анализира не само класическата мелодрама, но и нейните съвременни наследници – латиноамериканските сериали. Специализирала е социална антропология в Университета на Барселона, а постдокторска стипендия получава от Новия Европейски Колеж в Букурещ. Гостуващ преподавател във Федералния университет на Санта Катарина (UFSC), Бразилия. Работила е като драматург в Народния театър „Иван Вазов“, а също и в театрите на Варна и Русе. Като научен сътрудник в Института по изкуствознание към БАН е работила върху проекти, свързани със съвременната българска драматургия, теорията на жанровете и френската драматургия на българска сцена. Автор е на книгите „Мелодрамата през погледа на теорията“ (2000) и „Жанрови полета в българската драматургия през 90-те години на ХХ век“ (2004). Съставител е на антологията „Нова българска драматургия на ХХI век“ (2006) и на юбилейния албум „100 години Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ - Варна“ (2021). Автор на многобройни статии за театъра в български и чуждестранни издания.Член на Обществото на независимите театрални критици. През 2017 и 2019 г. води международните семинари за млади театрални критици, организирани от Международната асоциация на театралните критици (IATC) в рамките на Театралния фестивал за младия зрител в гр. Яш, Румъния. Обича театралната полемика, интензивния обмен на идеи, оригиналните аргументи и нестандартното мислене. Вярва, че изкуството е преди всичко свобода. Старае се никога да не забравя думите на Виктор Юго: „Няма нито правила, нито модели.“Живее и работи в град Клуж, Румъния. За България пише в портал „Култура“.Д-р Олтеан бе любезна да сподели впечатления от IX Международен фестивал на мелодрамата „Соло Акт“. – Г-жо Стефанова, Вашите първи впечатления от „Соло Акт“?– За първи път съм в Габрово и съм приятно изненадана от много сериозната селекция. Направи ми впечатление, че в програмата има много нови и добри текстове на български автори, например пиесата на Здрава Каменова „Хитът на сезона“ с режисьор Благой Бойчев, “Боже мой” от Теа Денолюбова, постановка на Стоян Радев в Народния театър. Другият текст, който приятно ме изненада, е “Виктория” на Йордан Славейков, който е и режисьор на спектакъла с участието на Деница Даринова. Много се радвам, че имаме драматурзи, които работят в този жанр – монодрамата. – В програмата на фестивала имаше и постановки от чужбина?– Да. От Румъния „Йона“ от Марин Сореску. Авторът е много известен румънски писател и драматург. Режисьор е Матеа Марин. Моноспектакъл на Александру Бетеринге беше със субтитри. Видяхме един много философски текст с библейска препратка към персонажа Йона, погълнат от кита, който мечтае да излезе и види слънчевата светлина и че „Все някой ден ние ще видим слънцето“. Засяга се и темата за мястото на човека в света, за смисъла на живота, за самотата, която отеква като ехо на брега на морето. Спектакълът „Гоя“ бе за художника, който в края на живота си полудява. Моноспектакъл и режисура на Зияк А. Соколович от Хърватия, който поставя въпроса за човека на изкуството, за смисъла да се твори и свободата на творчеството. Много интересна бе музиката на Вельоко Ненадич, която подчертава емоционалното състояние на героя. Актьорът Зияк Соколович прикова нашето внимание.– Вашият поглед към показаните спектакли?– Интересни текстове, много интересни актьори. Изключителен е познатият ни Мариус Куркински в моноспектакъла „Нашенец“ по разкази на Чудомир.Много ми хареса актрисата Деница Даринова от „Виктория“ на Йордан Славейков. С удоволствие ще следя развитието є в бъдеще. От началото фиксира вниманието на публиката и не го изпусна до края на спектакъла. Много ме впечатли и Здрава Каменова в „Хитът на сезона”, Весела Бабинова в „Пистолет в торнадо“. Открихме една много добра певица Йоана Сиракова в „Били Холидей“ в третия ден на фестивала. Може би спектаклите „Виктория“ и „Били Холидей“ биха се чувствали по-добре в по-подходящи пространства (бар, защо не) с изпълнение на музикалните парчета. А и те са създадени за такава среда и там живеят. За да могат да се разгърнат в естествената си среда. За всеки спектакъл може да се каже нещо добро, защото всички показани имат качества.– Какво откроява фестивалът на монодрамата в Габрово?- Създава една много добра креативна атмосфера. Срещите на творците след спектаклите са много полезни.Хубаво е, че двама колеги от фестивала в Бакау, Румъния, бяха тук на фестивала. Останаха изключително впечатлени от няколко спектакъла и дори се уговориха с някои от творците да ги поканят да сътрудничат, да режисират нещо. Чудесно е, че се осъществиха международни контакти между „Соло Акт“ и колеги в Румъния. Те бяха много впечатлени от града с Музея на хумора и сатирата, Регионалния музей на открито „Етър“ и има хубави зали... въобще „Габрово е стархотен град“.– Публиката очакваше поредното издание на „Соло Акт“.– Много съм впечатлена. Салоните са пълни. Гледа се с изключително внимание. Много добронамерена публика. Щедра на аплодисменти и цени доброто качество. Не търси само комедийното. Харесва и неща като двете философски пиеси от Хърватия и Румъния.Виждам едни хора, които се интересуват от задълбочена драматургия, от задълбочено общуване с изкуството.Отново отбелязвам, че ме респектира качеството на селектираните спектакли. Не са правени компромиси при селекцията. Организацията на фестивала е перфектна. Габрово е с много и добре организирани зали за спектакли.Отнасям впечатление от младите актьори, които с удоволствие ще следя и в бъдеще. Виждам едно ново поколение, което идва със страхотна заявка. С изключителен творчески потенциал. За чужденците езикът не бе бариера „Емоцията стигна до мен“ Сподели: Коментирай! (при коментар без регистрация, написаното автоматично се проверява за спам!) 0 коментара